Mitä on palautetietoinen työskentely


Lähestymistapoja palautetietoiseen työskentelyyn ja hoitoon on muitakin, mutta me olemme perehtyneet erityisesti FIT:iin (Feedback Informed Treatment). Kyseinen palautetietoisen hoidon lähestymistapa on Scott D. Millerin ja Barry Duncanin 2000-luvun alusta alkaen kehittämä työskentelytapa. Nykyään FIT on käytössä eri mantereilla ja esim. muissa Skandinavian maissa.

FIT perustuu laajaan tutkimustietoon, mikä psykoterapiassa auttaa. Vaikka lähtökohdat ovat psykoterapiatutkimuksessa, vaikuttavat samat osatekijät myös muissa asiakas- ja potilassuhteissa sosiaali- ja terveysalalla. Psykoterapiatutkimuksissa (esim. Baldwin, Wampold & Imel, 2007) on todettu hoidon tuloksellisuuteen eniten vaikuttavan asiakkaan ja terapeutin välinen yhteistyösuhde eli allianssi. FIT on kehitetty sosiaali- ja terveysalalla työskenteleviä ammattilaisia varten, jotta nämä tunnistaisivat riittävän varhaisessa vaiheessa asiakassuhteet, jotka eivät auta ja ovat vaarassa keskeytyä. Kun työntekijä saa ajoissa tietoa, ettei asiakas koe hyötyvänsä työskentelystä, hän pystyy muokkaamaan työskentelyä tai ohjaamaan asiakkaan hänelle sopivampaan palveluun. Näin voidaan estää keskeytymisiä, joissa asiakas vain jättää tulematta tapaamisiin (mikä syö resurssia ja aiheuttaa tyhjäkäyntiä muutenkin ylikuormittuneissa palveluissa). Usein on tilanne, ettei asiakasta voi ohjata toiseen palveluun. Silloin palautetietoisen työskentelyn avulla pystytään muokkaamaan ja hienosäätämään kyseistä työskentelyä, jotta asiakas saa parhaan hyödyn.

Palautetietoisessa hoidossa asiakkaan vointia sekä yhteistyösuhteen laatua seurataan (monitoroidaan) jatkuvasti ja säännöllisesti. Asiakkaan vointia seurataan ORS-kyselyllä (Outcome Rating Scale) ja asiakkaan kokemusta tapaamisesta kysytään SRS-kyselyllä (Session Rating Scale). Lapsille on omat kyselyt, jotka on muokattu aikuisten kyselyistä.

Palautetietoisen hoidon ydinidea on dialogissa. Pelkkä kyselyiden teettäminen asiakkaalla ei ole palautetietoista hoitoa. Dialogisesti käytettyinä mittarit auttavat työntekijää pääsemään lähemmäksi asiakkaan kokemusta. Monet ammattilaiset ovat huomanneet vuorovaikutuksen parantuneen asiakkaan kanssa palautetietoisen työskentelyn myötä. Näin on ollut myös haastavien asiakkaiden ja asiakasperheiden kanssa.